Czego dotyczy outsourcing? Rodzaje i definicja

Czego dotyczy outsourcing? Rodzaje i definicja

Termin outsourcing oznacza angielskie słowa: outside, resource i using. Oznacza one użycie zewnętrznych zasobów. W tym celu przekazuje się dane zadania czy obowiązki zewnętrznej firmie. W Polsce firmy oferujące outsourcing wciąż się rozwijają. Dowiedz się, na czym on polega oraz jakie są jego rodzaje. Zapraszamy do lektury naszego poradnika!

Co to jest outsourcing?

Outsourcing to skrót na określenie zewnętrznego środka i używania, a więc od korzystania z zewnętrznych źródeł. Po raz pierwszy termin ten został zastosowany w 1979 roku. Chodziło o kupno niemieckich projektów przez brytyjski przemysł motoryzacyjny. Funkcjonował jednak wcześniej, chociażby poprzez powierzanie zakonom struktur edukacyjnych przez władców w Europie. W Polsce firmy oferujące outsourcing działają od lat 90. Z początku dbały one o czystość lub zapewnienie ochrony.

Przeczytaj również: Kiedy warto się zdecydować na outsourcing pracowniczy?

Jakie wyróżnia się rodzaje outsourcingu?

W związku z proponowaną ofertą można wyodrębnić następujące rodzaje outsourcingu:

  • profesjonalny – obejmuje administrację, księgowość czy usługi prawne. Polecane rozwiązanie początkującym przedsiębiorcom. Polega na wyborze usług, których będziesz potrzebował,

    Przeczytaj również: Outsourcing pracowniczy. Dlaczego warto korzystać z tzw. baz pracowników?

  • informatyczny – oznacza obsługę dotyczącą IT. Składają się na niego całościowe działania lub tylko dane potrzeby. W ten sposób możesz korzystać z takich usług jak informatyczne bezpieczeństwo, aktualizacja licencji czy oprogramowania,

    Przeczytaj również: Na czym polega outsourcing pracowniczy i jakie są jego zalety?

  • multi-sourcing – pozwala zrealizować dany cel. Sprowadza się do mieszanych usług. Oznacza to połączenie przykładowo outsourcingu informatycznego z usługami marketingowymi czy analitycznymi. Potrzebna jest wiedza na temat strategii firmy i dokładnego określenia celów,

  • process-specific – dotyczy usługi niszowej. Wyróżnia się: dotyczący skoncentrowania się na poprawie produktów oraz ich analizie, procesów prawnych czy procesu rekrutacji. Przykładem pierwszego może być audyt,

  • procesów biznesowych – skupia się na czynnościach biznesowych. Dotyczy księgowości, obsługi klienta czy administracji,

  • produkcji – proponowanych wyrobów czy komponentów na zewnątrz,

  • projektów – polega na zawarciu umowy dotyczącej projektu marketingowego, tworzenia treści czy działań IT,

  • pracowniczy – outsourcing sprowadza się do leasingowania wykwalifikowanych pracowników na przykład ekipy wykończeniowej przez agencję pracy tymczasowej,

  • lokalny – dotyczy to sytuacji, gdy firma outsourcingowa z którą współpracujesz, ma siedzibę w tym samym państwie,

  • operacyjny – zalecany przy wytwórczym przemyśle. Polega na konserwacji sprzętu i naprawie.

Wady i zalety outsourcingu

Do wad i zalet outsourcingu zalicza się korzyść, jaką jest budowa przewagi konkurencyjności. Jest to możliwe poprzez zewnętrzne zasoby oraz kompetencje. Do zalet należy przede wszystkim zmniejszenie kosztów i zaoszczędzenie czasu. Poza tym istnieje opcja skupienia się na głównej działalności firmy i budowie przewagi nad konkurencją. Dodatkowo możliwe jest uwolnienie zasobów i przekształcenie ich do innych zadań. Również dotyczy to dotarcia do nowych technologii czy poprawy jakości usług i produktów.

Do pozostałych zalet zalicza się zwolnienie przedsiębiorstwa z posiadania specjalistycznej wiedzy. Poprawy dokonuje się w zakresie efektywności operacyjnej czy elastyczności wewnętrznych organizacyjnych komórek. Polepszeniu poddane są procesy planowania czy kontroli kosztów. Poza tym wspiera się specjalistów bez wymogu utworzenia dla nich etatów.

Natomiast do wad outsourcingu zalicza się opcja działania na granicy opłacalności. Wpłynie to niekorzystnie na jakość projektu. Brak właściwego nadzoru wewnętrznego może spowodować brak kontroli projektu. Czasem firmy proponujące usługi nie mają odpowiedniego przygotowania, kadry czy doświadczenia w prowadzeniu projektów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.