Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czego dotyczy outsourcing? Rodzaje i definicja
Termin outsourcing oznacza angielskie słowa: outside, resource i using. Oznacza one użycie zewnętrznych zasobów. W tym celu przekazuje się dane zadania czy obowiązki zewnętrznej firmie. W Polsce firmy oferujące outsourcing wciąż się rozwijają. Dowiedz się, na czym on polega oraz jakie są jego rodzaje. Zapraszamy do lektury naszego poradnika!
Co to jest outsourcing?
Outsourcing to skrót na określenie zewnętrznego środka i używania, a więc od korzystania z zewnętrznych źródeł. Po raz pierwszy termin ten został zastosowany w 1979 roku. Chodziło o kupno niemieckich projektów przez brytyjski przemysł motoryzacyjny. Funkcjonował jednak wcześniej, chociażby poprzez powierzanie zakonom struktur edukacyjnych przez władców w Europie. W Polsce firmy oferujące outsourcing działają od lat 90. Z początku dbały one o czystość lub zapewnienie ochrony.
Przeczytaj również: Kiedy warto się zdecydować na outsourcing pracowniczy?
Jakie wyróżnia się rodzaje outsourcingu?
W związku z proponowaną ofertą można wyodrębnić następujące rodzaje outsourcingu:
profesjonalny – obejmuje administrację, księgowość czy usługi prawne. Polecane rozwiązanie początkującym przedsiębiorcom. Polega na wyborze usług, których będziesz potrzebował,
Przeczytaj również: Outsourcing pracowniczy. Dlaczego warto korzystać z tzw. baz pracowników?
informatyczny – oznacza obsługę dotyczącą IT. Składają się na niego całościowe działania lub tylko dane potrzeby. W ten sposób możesz korzystać z takich usług jak informatyczne bezpieczeństwo, aktualizacja licencji czy oprogramowania,
Przeczytaj również: Na czym polega outsourcing pracowniczy i jakie są jego zalety?
multi-sourcing – pozwala zrealizować dany cel. Sprowadza się do mieszanych usług. Oznacza to połączenie przykładowo outsourcingu informatycznego z usługami marketingowymi czy analitycznymi. Potrzebna jest wiedza na temat strategii firmy i dokładnego określenia celów,
process-specific – dotyczy usługi niszowej. Wyróżnia się: dotyczący skoncentrowania się na poprawie produktów oraz ich analizie, procesów prawnych czy procesu rekrutacji. Przykładem pierwszego może być audyt,
procesów biznesowych – skupia się na czynnościach biznesowych. Dotyczy księgowości, obsługi klienta czy administracji,
produkcji – proponowanych wyrobów czy komponentów na zewnątrz,
projektów – polega na zawarciu umowy dotyczącej projektu marketingowego, tworzenia treści czy działań IT,
pracowniczy – outsourcing sprowadza się do leasingowania wykwalifikowanych pracowników na przykład ekipy wykończeniowej przez agencję pracy tymczasowej,
lokalny – dotyczy to sytuacji, gdy firma outsourcingowa z którą współpracujesz, ma siedzibę w tym samym państwie,
operacyjny – zalecany przy wytwórczym przemyśle. Polega na konserwacji sprzętu i naprawie.
Wady i zalety outsourcingu
Do wad i zalet outsourcingu zalicza się korzyść, jaką jest budowa przewagi konkurencyjności. Jest to możliwe poprzez zewnętrzne zasoby oraz kompetencje. Do zalet należy przede wszystkim zmniejszenie kosztów i zaoszczędzenie czasu. Poza tym istnieje opcja skupienia się na głównej działalności firmy i budowie przewagi nad konkurencją. Dodatkowo możliwe jest uwolnienie zasobów i przekształcenie ich do innych zadań. Również dotyczy to dotarcia do nowych technologii czy poprawy jakości usług i produktów.
Do pozostałych zalet zalicza się zwolnienie przedsiębiorstwa z posiadania specjalistycznej wiedzy. Poprawy dokonuje się w zakresie efektywności operacyjnej czy elastyczności wewnętrznych organizacyjnych komórek. Polepszeniu poddane są procesy planowania czy kontroli kosztów. Poza tym wspiera się specjalistów bez wymogu utworzenia dla nich etatów.
Natomiast do wad outsourcingu zalicza się opcja działania na granicy opłacalności. Wpłynie to niekorzystnie na jakość projektu. Brak właściwego nadzoru wewnętrznego może spowodować brak kontroli projektu. Czasem firmy proponujące usługi nie mają odpowiedniego przygotowania, kadry czy doświadczenia w prowadzeniu projektów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana